מיחזור פסולת

אין ספק שבשנים האחרונות מדינת ישראל עוברת שינויים משמעותיים ביותר בנושא הפסולת, בדגש על נושא המיחזור. מטרת העל של העוסקים בתחום היא לצמצם את הררי הפסולת הממוקמים בשטחים פתוחים בסמוך לערים ולסגור באופן הדרגתי את מטמנות האשפה תוך העלאת המודעות לחשיבות של נושא המיחזור ותוך הפיכת המיחזור לנגיש יותר, פשוט יותר ורווחי יותר.

לפי מרבית המומחים בתחום, מיחזור פסולת הוא אחד הנושאים הבוערים ביותר כיום ובנושא זה בחרנו לעסוק במאמר שלפניכם.

מהו מיחזור פסולת על קצה המזלג?

האמת היא שלא פשוט לסכם את הנושא של מיחזור פסולת מכיוון שזהו תחום מורכב מאוד, הכולל מגוון רחב ביותר של רבדים ונושאים. כך, לדוגמה, יש לדון תחילה בסוגים השונים של הפסולת מכיוון שמבחינה מערכתית ישנו הבדל משמעותי ביותר בין הדרך שבה יש לטפל בפסולת בנייה למשל, לבין הדרך שבה יש לטפל בפסולת ביתית.

בדיוק כך יש להבחין גם בין האופן שבו ניתן למחזר פסולת ביתית אורגנית לבין האופן שבו ניתן למחזר פסולת ביתית של נייר וקרטון, פסולת המורכבת ממוצרי אלקטרוניקה ועוד. לצד כל הסוגים הנ”ל חשוב לזכור כי ישנה גם פסולת מסוכנת הדורשת מומחיות מיוחדת וכן פסולת תעשייתית הדורשת שימוש במכונות ייעודיות.

בסופו של דבר, מטרת מיחזור פסולת היא לגרום לצמצום משמעותי של כמויות הפסולת על ידי הפיכת הפסולת לחומר גלם. בחומר הגלם החדש שנוצר מהפסולת ייעשה שימוש לצורך ייצור מוצרים חדשים או לצורך הפקת אנרגיה. כך, לדוגמה, מנייר ממוחזר ניתן להכין אריזות לביצים ומבקבוקי פלסטיק ממוחזרים ניתן לייצר בדים סינטטיים.

מהם היתרונות של מיחזור פסולת?

להלן היתרונות המרכזיים של מיחזור פסולת:

  • הקטנה משמעותית של נפח הפסולת תחסוך נפח הטמנה יקר שיכול לשמש להרחבת ערים או הקמת יישובים חדשים.
  • השלכת הפסולת כרוכה בהוצאות כספיות משמעותיות, שניתן לחסוך על ידי שליחת הפסולת למיחזור.
  • מיחזור הפסולת תורם לאקולוגיה ומונע זיהום אוויר וזיהום מי התהום והאדמה.
  • שימוש במשאבים חדשים לנצח יהיה יקר יותר משימוש בחומרים ממוחזרים שכבר נמצאו בשימוש בעבר.
  • מטמנות האשפה תורמות לאפקט החממה הקשור להתחממות הגלובלית.
  • שימוש בפסולת מאפשר לחסוך במשאבים מתכלים.

כמויות הפסולת במדינת ישראל

נכון לכתיבת שורות אלה מיוצרים בישראל מדי שנה כ-4.8 מיליון טונות של פסולת מסחרית ועירונית. כמו כן, חשוב לציין כי מדי שנה כמות הפסולת גדלה באופן קבוע בשיעור של 3%-5%. כל תושב בישראל מייצר מדי יום סך הכול בממוצע קרוב לשני קילוגרם של פסולת, אך לרוע המזל כחמישית בלבד מהפסולת המיוצרת כיום בישראל מועברת למיחזור, בעוד שלמטמנות מגיעים 80% מהפסולת (המוצקה).

ברוב המדינות החברות באיחוד האירופאי המצב הפוך שכן ברובן החלק הארי של הפסולת מגיע למיחזור ואילו רק חלק צנוע ביותר מהפסולת מגיע בסופו של דבר בלית ברירה למטמנות. האם תצליח מדינת ישראל ליישר קו עם מדינות אירופה בנושא של מיחזור פסולת בשנים הקרובות או שמא תמשיך לדשדש מאחור? האמת היא שזה תלוי רק בכם!

בין לקוחותינו שמשתמשים בשירות מיחזור פסולת תמצאו

רשתות מזון, מפעלי הסעדה, מטבחים מוסדיים, בתי אריזה ומפעלי מזון ברחבי הארץ.

FEEDBACK

Description

Accessibility Statement

array(0) { }