טיפול בשפכים

חברת נגב אקולוגיה מפעילה מתקן לטיפול וטיהור שפכים. מתקן זה הינו ייחודי בדרום וממוקם בקיבוץ משמר הנגב. המתקן מטפל בשמנים אורגניים שמקורם בתעשיות מזון, מלונאות וההסעדה, בשמנים סניטרים וכן בשמנים מינרלים שמקורם בתחנות דלק, מוסכים ומפעלים. תהליך הטיהור הינו ייחודי הפועל בשיטת הפרדה פיזיקאלית, מכאנית ופירוק ביולוגי. התהליך כולל סינון, ניטור ובקרה מהמתקדמים ביותר המלווים את התהליך תוך עמידה בסטנדרטים גבוהים.

תוצרי הפרדה בטיפול בשפכים 

  • שמנים מינרלים ממוחזרים לשימוש חוזר “שמן מחודש”.
  • שמנים אורגניים ממוחזרים לתהליך ייצור בתעשיית הקומפוסט והביו-דיזל.
  • מים מטוהרים שמופקים בתהליך מושבים למשק המשק לשימוש בחקלאות.

המתקן עומד תחת תקנות המים של המשרד להגנת הסביבה ומפוקח על ידי משרד הבריאות.

משנה לשנה עולה והולכת המודעות בישראל לחשיבות העצומה של השמירה על הסביבה ועל האקולוגיה. יותר ויותר אזרחים נוהגים למחזר פסולת באופן קבוע, הפופולאריות של הרכבים ההיברידיים נמצאת בשיאה והתקנים העוסקים בתחום הופכים למחמירים יותר ככל שחולפות השנים.

אי לכך, נראה שיש מקום לשפוך קצת אור על אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בתחום איכות הסביבה וכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת, אנחנו מדברים על טיפול בשפכים.

על קצה המזלג: מה זה טיפול בשפכים?

טיפול בשפכים הוא תהליך מורכב שעיקרו הפרדה של חומרים מזוהמים ממי הביוב. זהו תהליך המשלב בין תהליכים כימיים, ביולוגיים ופיזיקליים שמטרתו הסופית היא לייצר סביבה נקייה מפסולת נוזלית, הנקראת בשפה המקצועית בשם “שפך”, ומפסולת מוצקה. בסיומו של התהליך נוצרים מוצקים שונים שמוצו מהשפכים שבהם ניתן לעשות שימוש לצרכי חקלאות ונוזלים שונים שניתן להזרים לנחלים מבלי לחשוש מכך שיגרמו לזיהום.

כמו כן, כיום המושג משמש גם לתיאור של תהליכים דומים המבוצעים בפסולת נוזלית, כשלא בהכרח מדובר בפסולת הנמצאת בביוב. כך, למשל, ישנם מכוני טיהור שפכים שבהם מטהרים שמנים מינרליים שמקורם במפעלים, מוסכים ותחנות דלק ומכוני טיהור שבהם מטפלים בשמנים אורגניים שמקורם בתעשיית המזון.

מדוע ישנה חשיבות לטפל בשפכים?

יש שתי סיבות מרכזיות לחשיבות הטיפול בשפכים:

  • חיסכון כספי – במקום להיפטר מהשפכים, ניתן להפריד אותם לאלמנטים השונים המרכיבים אותם ולעשות בהם שימוש חוזר. באופן כזה הפסולת נהפכת למעשה לחומר גלם ומאותה כמות של חומר ניתן להפיק יותר אנרגיה.
  • שמירה על הסביבה – מאחר שבסופו של התהליך החומרים שהיו אמורים להיחשב כפסולת נהפכים לחומרי גלם חדשים, הרי שכמות הפסולת הכללית שהיתה אמורה למצוא את דרכה לסביבה ולמי התהום, פוחתת משמעותית.

מהן השיטות שבהן נעשה כיום שימוש לצורך טיפול בשפכים?

נכון לכתיבת שורות אלו קיימות שיטות רבות לטיפול בשפכים. השיטות נבדלות אלו מאלו במגוון רחב של פרמטרים, כשלכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, את סוגי השפכים שלהם היא מתאימה במיוחד, את העלויות הכרוכות בביצועה ועוד.

טיפול וטיהור שפכים

ישנם מכוני טיהור אינטנסיביים שבהם הטיפול מורכב משלושה שלבים מרכזיים (סינון גס, טיפול ביולוגי וטיפול שלישוני שיכול לכלול למשל סינון בלחץ, סינון גרביטציוני, סילוק חנקן, זרחן ועוד), מכוני טיהור אקסטנסיביים הכוללים ברוב המקרים בריכות ייצוב אנאירוביות המשולבות עם בריכות אירוביות רדודות, בריכות חמצון לטיהור שפכים ביתיים המתאימות עבור יישובים קטנים יחסית ועוד.

טיפול בשפכים – עבודה למומחים

כפי שניתן להבין מכל הכתוב לעיל, טיפול בשפכים הוא עבודה מורכבת מאוד, המצריכה ידע רב החולש על מספר תחומים ומחייבת עבודת צוות מקצועית. חברת “נגב אקולוגיה” היא חברה מקצועית ששמה לה למטרה לצמצם את נפח הפסולת בישראל המופנית להטמנה תוך הגדלת כמויות הפסולת והשפכים המופנות למחזור.

אנשי המקצוע הפועלים בחברה מתמחים בפיתוח ויישום פתרונות לשיפור ושימור איכות הסביבה באמצעות מחזור וטיפול במגוון רחב של סוגי פסולת. בין היתר מפעילה החברה את המתקן הייחודי לטיפול וטיהור שפכים הממוקם בקיבוץ משמר הנגב, המטפל בשמנים אורגניים ומינרליים.

FEEDBACK

Description

Accessibility Statement

array(0) { }